SEO v Jihlavě – pojďme si zodpovědět první otázku v nadpisu článku raději rovnou. SEO neboli optimalizace pro vyhledávače, je proces, jehož cílem je dosáhnout lepšího umístění vašich stránek vy výsledcích vyhledávačů – nejčastěji Googlu, ale i dalších, jako je Yahoo, Seznam a další. Samozřejmě, celá záležitost je komplikovanější a pro většinu specialistů není hlavním cílem jen lepší umístění stránky, ale třeba i navýšení jejího potenciálu ke generování zisků. To je ale téma na jindy.

Abychom pochopili základy SEO, podívejme se nejprve na způsob, jakým pracují vyhledávače samotné. 

Vývoj vyhledávačů a jejich důležitost pro SEO 

Na úsvitu internetu existovalo jen několik málo webových stránek, k jejichž nalezení ještě nebylo zapotřebí vyhledávačů a dalo se mezi nimi přesouvat s pomocí odkazů. S rostoucím počtem nových webů ale bylo nutné navigaci na vodách internetu usnadnit – tak vznikly vyhledávače, umožňující uživatelům snáze stránky, po nichž pátrají.

Vyhledávače vám po zadání dané fráze nabídly stránky, kde se stejná fráze (nebo alespoň její nejbližší ekvivalent vyskytuje). Tento princip měly všechny vyhledávače společné. Byl to ale Google, který se stal mezi ostatními vyhledávači revoluční tím, že se při vyhodnocování nejvhodnějších výsledků řídil mírou odkazů, které na stránku vedou.

S postupem doby pak Google začal zohledňovat nikoliv jen kvantitu odkazů, ale především jejich kvalitu, a bez povšimnutí nenechal ani obsah stránky samotné. (Více o historii Googlu jako takového i jeho funkcí čtete zde.)

Souhrn stovek vnějších i vnitřních faktorů různé závažnosti společně tvoří jakousi „digitální stopu“. Ta dnes rozhoduje o relevanci vašich stránek ve výsledcích vyhledávání. 

Jak přesně Google pracuje? 

Když zadáte hledanou frázi do vyhledávače, Google v reakci na to neprohledává celý internet, ale pátrá po uložené kopii stránky, kterou objevil už dříve a takzvaně ji „zaindexoval“. 

K vytvoření indexu využívá Google menší programy, (někdy se jim říká „crawlers“ nebo „pavouci“, kteří neustále prochází webem, přesouvají se ze stránky na stránku pomocí jejich vzájemných odkazů a zkoumají daný obsah. Jimi objevený obsah stránek je pak uložen v databázích Googlu, a takzvaný index je na světě.

Rychlost, jakou se tyto programy pohybují napříč internetem je úctyhodná. Neustále procházejí nesčetné miliardy stránek, objevují nové stránky a jejich propojení se stránkami stávajícími a aktualizují tak zmíněný index. 

Co rozhoduje o pozici ve výsledcích vyhledávání? 

Google využívá k vyhodnocování stránek procesy zvané algoritmy. Když zadáte do vyhledávače danou frázi, dejme tomu „pánské hodinky“, algoritmus zkontroluje zmíněný index a vybere z něj stránky, o nichž usoudí, že jsou vůči vašemu dotazu nejvhodnější. A to z hlediska relevance obsahu, ale i autority a popularity určované vnějšími odkazy a jejich kvalitou.

 Z toho již začíná vyplývat, o co se bude v SEO hrát – bude to kvalita obsahu na vašich stránkách a zároveň kvalita toho, čemu se říká „odkazový profil“, tedy souhrn veškerých odkazů, které na vaše stránky vedou. 

Jakými způsoby SEO pozici vašich stránek vylepšuje? 

Veškeré faktory, rozhodující o konečném „verdiktu“ vyhledávačů bohužel nedokáže odhadnout ani sebelepší specialista. Fungování algoritmů vyhledávačů je přísně utajeno a mnoho SEO metod vykrystalizovalo teprve po nesčetných pokusech i omylech.

Obecně se ale SEO snaží o následující:

  •         Zapracovat na obsahu stránky tak, aby byla atraktivní, udržela i přesvědčila návštěvníky a zároveň obsahovala patřičná klíčová slova vztahující se k vaší nabídce/oboru. SEO copywriting je nezbytná součást každého SEO.
  •         Upravit vaše stránky z technického hlediska, tj. zrychlit  jejich načítání, odstranit přebytečná data. Zajistit mobilní SEO, aby se dobře zobrazovaly i pro uživatele mobilních telefonů.
  •         Nabídnout návštěvníkům přehledné a přívětivé uživatelské prostředí.
  •         Zkvalitnit odkazový profil stránek. Zajistit zpětné odkazy vedoucí z autoritních webů, ale i fór, internetových diskusí, blogů, satelitních webů apod.

Některé další SEO tipy a triky najdete zde.

Obecně pak SEO nelze zcela oddělit od dalších marketingových strategií – cokoliv, co vás zviditelní (třeba i mimo online sféru) a přinese na vaše stránky další návštěvníky, se může promítnout i do lepších pozic ve vyhledávání a tím pádem do vyššího obratu vašeho byznysu! 

Alena Váchová